Epitaf je traktován dvojím hej-hej (což je jednak citoslovce *Beda!, ale zároveň zkratka pro: toto je, takový byl..) v našem případě však jde skutečně o dvojí *běda. Pod první se dočítáme předevšim eulogie, pod druhou potom zejména titulatury, z nichž se jako poměrně raritní objevuje obrat: *torani we-techochmuni (náš učitel a zdroj našeho poučení, zmoudření..) petira: namísto obvyklejších variant se zde objevuje tvar: *lakach oto Elokim /10/ =o= Zde uložili našeho učitele, ha*torani Jonaha syna Abrahama Kohna (z*l) Běda !! Hle, kterak padl hrdina, kníže Jisroele Iš chaj, rav poalim (muž milující život, plný skutků), bezúhonný a spravedlivý, který prokázal lidu Jisroele mnoho skutečně účinné pomoci, stával vždy v *průvalech hradeb, znovu zpevňoval průrvy (perek) Běda !! Neboť skonal (člověk) vtělené moudrosti (chochem lev), znalý i tajemství a jemných významů v tóře (lachaš), parnas a *štadlan ha-medina, znalec Nauky , náš učitel a zdroj našeho poučení ve všech oblastech poznání a moudrosti, *muharar Jona ha-kohen ======oo *průval hradby (perec) -- takto lid Jisroele eufemisticky opisuje vždy nepříjemnosti přicházející na obec lidu stran vrchností, případně (ovšem řidčeji) i živelné katastrovy (požár, povodeň) vedoucí zákonitě k hospodářským problémům živé obce *štadlan ha-medina -- přímluvce, reprezentant obce směrem k vrchnosti a nežidovskému světu, dnes bychom řekli lobbysta, fundraiser anebo advokát ex offo pozn: Datace (vročení) v tomto případě je naznačeno chronogramem samotného obligatorního *tanceva - jehož gematrie je 5555 (1795)
|