VI. - Šlošim - třicetidenní smutek. Ti, kdo ztratili rodiče, prodlužují *šivu ze sedmi na třicet dní. (Je-li prvním nebo posledním dnem třicetidenního smutku šabat, *šlošim se o jeden den zkracuje. Pravidla pro šlošim jsou stejná jako pro šiva. I když je lze do jisté míry zmírnit. (Je např. nemyslitelné a také zcela neúčelné zůstat v jedněch šatech po celý měsíc; prakticky nemožné nevěnovat se po celou dobu šlošim svému občanskému povolání atp. )
Důsledně se však vyvarujeme účasti na veselých událostech, zábavách, vyhýbáme se také pořizování nových věcí apod. Dokonce byla-li do období šlošim naplánována svatba, může být vystrojena pouze, jedná-li se o první svatbu ženicha. (Nevěsty jsou v tomto případě skutečně znevýhodněny.)
** Na šabat se předpisy zmírňují. Pravidla pro šiva i šlošim se ukončují tři a půl hodiny před
příchodem šabatu (polovina ze sedmi) a svátečního dne. Připadne-li do obdoví „přísného smutku“ Pesach, končí se s dodržováním předpisů již v poledne dne, na který připadá předvečer pesachových svátků.
** Na šabat je povoleno (resp. přímo doporučeno) např. zašít kriu, sedět na normálních židlích, obout se (kožených doplňků se však stále vystříháme.)
** truchlící *avelim by neměli být vyvolávání ke čtení tóry. Stane-li se tak nedopatřením, je Život svatější než žal, a vyvolaný avel je povinen splnit micvu. /Z tohoto důvodu se od talmudských dob objevuje v synagogách zvláštní oddělený prostor připomínající novodobé „divadelní lóže“. To jsou prostory vyčlené právě pro „avelim“. Jednak proto, aby se mohli sice účastnit liturgie společně s obcí, ale zároveň mohli zůstat ve svém žalu -- a byli ušetření příp. zvědavých pohledů sousedů. Inu člověk je jen člověk..../
** Truchlící během smutku recitují pravidelně třikrát denně *Kadiš. Ačkoli panuje všeobecné povědomí, že Kadiš je cosi jako židovské Requiem, je dobré připomenout, že ve skutečnosti se Kadiš hlásí vznešenost B-ží a nesmrtelnost Izraele, tj. obrací se k Životu, nikoli k otázkám srmti....
Po skončení „přísného smutku“ bývá zvykem, že celá rodina vykoná krátkou procházku do přírody, jako symbolický návrat k plnosti Života.
--------oo---------
I. -- úmrtí
II. -- „keria“
III. -- tahara
IV. -- pohřeb
a) levajat
b) kvura
c) šura (řady)
d) netilat
e) návrat z pohřbu
V. -- *sedmidení
VI. -- *šlošim
VII. -- avejlut
VIII. -- maceva